Kangasalan Joulu

Kangasalan Joulu on vuosittain ilmestyvä Kangasala-Seuran julkaisu, joka keskittyy paikallishistoriaan ja nykypäiväänkin tarinoiden, muistelmien, tutkimusten ja henkilöiden kautta. Vuosien 1949-2017 digitoituihin Kangasalan Jouluihin voi tutustua digiarkistossa.

Kangasalan Joulu

Kangasalan Joulu on Kangasala-Seuran vuosittain julkaisema, kauimmin keskeytyksettä ilmestynyt kotiseutulehti maassamme. Ensimmäinen Kangasalan Joulu julkaistiin vuonna 1949, samana
vuonna kuin Kangasala-Seura perustettiin. Nimestään huolimatta se ei kuitenkaan ole joulusta kertova lehti, vaan mittava vuosittainen paikallishistorian paketti, joka ilmestyy aina loppuvuodesta ja on myös suosittu joululahja. Sen sivulle on kertynyt runsain määrin pitäjänhistoriaa, muualla julkaisematonta tietoa, tarinoita, tutkimuksia, henkilöhistorioita ja muistelmia. Näiden lisäksi Kangasalan Joulusta löytyy valokuvia ja piirroksia historian varrelta. Juttuja pyritään hankkimaan laajasti eri puolilta Kangasalaa.

Kangasalan Joulu tehdään talkootyöllä ja se on seuralle taloudellisesti merkittävä ponnistus. Lehden tuotto käytetään museon ylläpitoon ja julkaisutoimintaan. Kiitos kuuluu kirjoittajille, jotka ovat korvauksetta antaneet julkaistavaksi kirjoituksensa, eikä toimittamisestakaan ole ollut kuluja.

Kiitoksen saavat myös ilmoittajat, jotka ovat tehneet Kangasalan Joulun painattamisen mahdolliseksi. Lehden myymisestä ovat vastanneet paikalliset liikkeet sekä koulujen oppilaat opettajiensa johdolla. Myyntipalkkion avulla koululaiset ovat voineet kerätä varoja leirikouluihin ja muihin yhteisiin tarkoituksiin. Koululuokat ja päiväkotiryhmät ovat puolestaan tervetulleita maksutta museoon osana kotiseutuopetusta.

Kangasala-Seuran digiarkistosta löytyvät digitoidut julkaisut vuosilta 1949 – 2017. Siellä on myös kaikkien vuosikertojen yhteinen sisällysluettelo, jonka voi ladata tarkempaa tutustumista varten. Vuosien 2018 – 2023 vuosikirjoja sekä aikaisempien vuosien julkaisuja on myytävänä Kotiseutumuseossa, avoinna kesäkuusta elokuuhun ti-su klo 12-17. Kangasalan Kirjastossa on kotiseutukokoelma, jossa on myös kaikki Kangasalan Joulut.

Sivuston toteutus: