Kesä 2021 kotiseutumuseossa

Julkaistu: 30.09.2021

Kesä 2021 kotiseutumuseossa

Kesällä 2021 Kangasalan kotiseutumuseon erikoisteemana oli ”Kangasalan koulut 150 vuotta”.  Perusnäyttelyn lisäksi museon kolmannessa kerroksessa oli kaksi tähän aiheeseen liittyvää näyttelyä: Kangasalan Yhteiskoulu ja lukio 100 vuotta sekä Kangasalan yläkoulut 1871 – 1968 kuvin. Aiheeseen johdateltiin myös esitelmäillassa 1.7., jolloin rehtori Teuvo Ropo kertoi suurlahjoittaja Fredrik Björkqvistin elämästä ja Eero Järvenpää muisteli ”Minun KYK”. Koulunäyttelyt kiinnostivat hyvin yleisöä ja varsinkin esillä olleet luokkakuvat sekä yläkansakoulujen kuvat vuosien varrelta olivat suosittuja tutkimisen ja muistelemisen kohteita. Kesän aikana vallitsevasta koronatilanteesta huolimatta kävijöitä oli 1115. Koulunäyttelyt jatkavat myös kesällä 2022.

Kesäkuun viimeisellä viikolla vietettiin Lasten löytöretkiviikkoa. Viime vuodesta poiketen lapset pääsivät etsimään museoesineitä paikan päälle. Lapsia kiinnosti erityisesti Barbie-nuket leikeissä ja muistoissa -näyttely.

Elokuussa kotiseutumuseossa vietettiin yhdessä muiden Kangasalan museoiden kanssa jo perinteistä Museoiden iltaa ja kävijöitä oli lähes pari sataa.

Koulujen alettua syyslukukauden 2021 alussa pystyttiin järjestämään myös koronatilanteesta johtuen tauolla olleita kouluvierailuja. Oppilaille tulivat tutuiksi oman alueen historia, vanhat tavarat ja esimerkiksi Sarsan muinainen asuinalue.

Museon kuulumisia ja ajankohtaisia tapahtumia kannattaa seurata sosiaalisen median kautta sekä Facebookissa että Instagramissa. Molemmissa onkin jo mukava seuraajajoukko.

Kotiseutumuseo avaa ovensa taas ensi kesänä 1.6.2022. Tervetuloa!

Uutisarkisto